יום חמישי, 4 באוקטובר 2012

מאיירים צ'כים


בצ'כיה יש מסורת ארוכה ועשירה של איור ספרי ילדים – החל מ Mikoláš Ales במאה ה -19 וכלה ב-Zdeněk Miler  וב- וTrnka Jiří במאה עשרים. גם שרגא וייל, אשר בנוסף לכל פעילותו האמנותית, אייר ספרי ילדים, למד אמנות בפראג. ספר התמונות הראשון לילדים באירופה הופק על ידי מחנך צ'כי, יוחנן עמוס קומניוס ("העולם המצויר"), במאה ה -17.


מירקו האנאק (MIRKO HANAK), מאייר מצ'כיה, נולד בשנת 1921 בפראג. באיוריו המדהימים בצבעי מים ניכרות השפעות האיור הסיני המסורתי ומינימליזם יפני מצד אחד והתרבות העשירה הצ'כית באיור מן הצד האחר. האנאק היה מפורסם באיורים הייחודיים שלו בנושאי טבע, המתארים את חייהם של צמחים ובעלי חיים. האנאק נצל את איכויותיו של נייר האורז אתו עבד ועל ידי משיכות מכחול רחבות או קטועות אותן השלים עם עבודת מכחול עדינה הוא יצר בעלי חיים שובי לב בקומפוזיציות וצבעים מלאי חיים. עבודתו כוללת ספרי ילדים כמו במבי, כמו גם עיצוב בולים. הוא מת בשיא הקריירה שלו בשנת 1971 מלוקמיה. עם מותו נקטעה גם עבודתו על סרט האנימציה חוות הקסמים (Charlotte's Web), שאותה הוזמן לעשות על ידי Gene Deitch. כאן ניתן לראות רבים מן האיורים שהכין (בצבעי עפרון) עבור הסרט, אשר נעשה בסופו של דבר על ידי אחרים, ואשר פורסמו על ידי ג'ין דיטש.


בחרתי באיוריו של האנאק לציון יום החיות הבינלאומי, החל מידי שנה בארבעה באוקטובר. היום הזה נקבע בשנת 1931 בפירנצ'ה שבאיטליה בכנס של אקולוגים. הכוונה ההתחלתית הייתה להביא לתשומת לב את המינים המצויים בסכנת היכחדות. בעת האחרונה מוקדש יום זה להתבוננות בכל בעלי החיים החולקים אתנו את כדור הארץ.









תגובה 1:

  1. מאוד אהבתי את הציורים! האם את יודעת איך מגיעים ליורשים של זכויות היוצרים של האמן הזה?

    השבמחק