יום שני, 8 באוקטובר 2012

תערוכה: שי לילדינו, תרבות לילדים בקיבוצים

הקיבוץ הוא ניסיון חברתי מרתק, המפורסם בעולם כולו, ומעצם היותו כזה היתה ויש לו השפעה תרבותית. אולם מייסדי הקיבוצים והחברים בהם גם פעלו במודע בתחומי תרבות רבים.התערוכה, שי לילדינו, תרבות לילדינו בקיבוצים, והספר בעל אותה כותרת הנלווה אליה עוסקים בכך מן הפן של הגיל הצעיר. את התערוכה, המוצגת במשכן לאמנויות בעין חרוד, אצרה עינת אמיתי שאף כתבה את הספר, והיא עוסקת בחינוך המשותף, אמנות, ספרות ילדים, עיתוני ילדים ונוער, צעצועים ועוד.
כדוגמא אביא את ספרות הילדים בקיבוצים, זו שרבים מאתנו גדלו אתה.

אמיתי מציינת (עמוד 269 בספר) כי "רוב ספרי הילדים שיצאו בהוצאות הקיבוציות אינו מתאר מלכים ונסיכות, אינו עוסק במעמדות ובשלטון היחיד, ואינו מספר על ארצות רחוקות...[הסיפור שנכתב על ידי בני קיבוץ] לילדים מספר על חוויותיהם היומיומיות של הילדים בסביבת חייהם הקרובה.
עם יסוד הקיבוצים הראשונים, השתמשו בספרי ילדים שהמייסדים הביאו עמם מארצות מוצאם, כמו ספרי האחים גרים, משלי קרילוב או האגדות של האנס קריסטיאן אנדסון והתרגום נעשה בעל פה או שנכתב בתוך הספר. אולם היה ברו שאין די בכך ובעיקר חשו שהסיפורים צריכים להתייחס לסביבתם של הילדים. בסוף שנות השלושים החלו חברי קיבוצים לפרסם בעיתונים דבר לילדים ומשמר לילדים סיפורים העוסקים בחוויות הטיול בטבע, עבודה עם חיות משק, יחסים עם הקיבוץ, התגברות על מזג האוויר, ותאור אורח החיים היומיומי של הילדים (אמיתי, עמוד 223).

וגם ספרים החלו "לייצר" - ההתחלה התרחשה בצעדים קטנים (עמוד 228). ספרים נכתבו במספר בודד של עותקים, לפעמים רק עותק אחד. לעיתים שניים שלושה אנשים חברו יחדיו כדי ליצור ספר (אמיתי, עמוד 228).

עמוד הפתיחה של שמונה עשרה תמונות לילדינו, כתב יוסף אחאי, צייר אריה חצור לילדי גבעת ברנר 1936
ספר תלת ממדי שיצרה מרים ברטוב, גברעם, שנות הארבעים

הספר של ברטוב מוצג בתערוכה באדיבות המשפחה (המידע בעמוד 230 בספר)


סדרת אנקורים הראשונה, של ארגון הציירים והפסלים של קיבוצי השומר הצעיר, נפתחה בהוצאת שני ספרונים ב- 1935 וב- 1936. הספרונים, אבנר אוהב מאוד פרחים, ו- יום הולדת לקיבוץ, יצאו לאור על ידי מסדה ב- 1939. מאמציהם של חברי ארגון הציירים והפסלים של קיבוצי השומר הצעיר נדחו בשל פרוץ מלחמת העולם השנייה (אמיתי, עמודים 240-243).


כתב יעקב (קובה) דורון, צייר יצחק בן מנחם, 1935. הוגש לילדי הגן במשמר העמק

לילדי הגן ביום הולדת הקבוץ



 והנה ציוני דרך נוספים בפרסום ספרים לילדים בקיבוצים (אמיתי, עמ' 221).
דף מתוך ספרה של אמיתי
בספרה של אמיתי אין התייחסות לביקורת בתוך ספרי הילדים. ככל הידוע לי הביקורת הגיעה מאוחר יותר ונכתבה על ידי מי שכתבו על ילדותם בקיבוץ בספרי מבוגרים, או בספרי נוער, בין השאר על החוויה של להיות ילד חוץ.

 ולסיום מספר תמונות שצלמתי המתייחסות לנושאים נוספים בהן עוסקת התערוכה בליווי המלצה חמה לביקור:

פנס קסם




צעצועים שיוצרו בקיבוץ. כל הצילומים בפוסט הם שלי




תוספת מאוחרת שאני מוסיפה בצער רב: עינת אמיתי, בת קיבוץ גשר, דוקטור למדעי המחשב, אספנית וחוקרת של תרבות לילדים בקיבוצים ואוצרת התערוכה, נפטרה בדמי ימיה לאחר מחלה ממושכת, והובאה למנוחת עולם במקום שאותו אהבה ובו נולדה - קיבוץ גשר. בת 43 הייתה במותה. אמיתי מצאה אצל האחיין של הסופרת והמשוררת פניה ברגשטיין, מחברת "בוא אלי פרפר נחמד", עשרות מכתבים שנשלחו אליה ממשפחתה באירופה, אצורים בתוך קופסת נעליים. אחרי מציאתם פתחה עינת במבצע מיוחד לתרגום ולפיענוח שלהם, ופירסמה אותם באתר שהקימה, בשם "פרוייקט ניגונים".
  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה