יום שבת, 3 בנובמבר 2012

ארמון החול

איור של איזה הרשקוביץ לשיר שלולית של ספורטה בספר ארמון החול
 
הגשם פסק, השמיים מתבהרים האוויר נקי וצח ורק השלוליות שנותרו ורטיבות האדמה והעלווה מעידות על הסופה שחלפה. מה יותר משמח מאשר לנעול מגפי גומי על גרביים חמות ולהיכנס לשלוליות. אבל בשלולית משתקפים השמיים והעננים והשלולית נראית עמוקה כל כך, ולכן אגשש פנימה עד שאוודא שאינני נשאב לתהום, לכן "אטבול בה ערדליים אדרוך ברך, אצעד בתוך שמיים". האיור של איזה הרשקוביץ איננו קולט את עדינותו של השיר שלולית (עמוד 129). האיור אומר, ילד ושלולית, משמע שובבות ומים ניתזים, בעוד שהשיר מגלה חוויה הרבה יותר מורכבת. [בגדי הקיץ שהילד לובש נראים גם כן כאינם שייכים].


מזה כחודש אני מתכננת לכתוב על הספר ארמון החול: שירים וסיפורים אשר יצא לאור לא מזמן והשיר למעלה לקוח ממנו. חוה כץ רכזה בספר את כל כתביו של אביה, רפאל ספורטה (1913-1983) כשהם מלווים באיורים המקוריים שעטרו אותם בעת הופעתם הראשונה. בתחילה ניתן היה לרכוש את הספר מן העורכת ובחנויות פרטיות מסוימות; עכשיו מסתבר שגם רשתות הספרים מציעות אותו.
כריכת הספר ארמון החול

בספר שבעה פרקים כולל פרק המוקדש לברכות והקדשות שכתב ספורטה לילדיו, נכדיו ולאחרים לאורך חייו (פרק שישי) ופרק המוקדש לשירת מבוגרים (פרק אחרון). האיורים המובאים בספר הם של נחום גוטמן, הנריק הכטקופף, איזה הרשקוביץ, תרצה טנאי ותרצה שחר ואחדים הם של ספורטה עצמו. על שערי הפרקים מופיעים ציורים של פעוטות בני המשפחה. אין ספק שבספר הושקעה עבודה רבה ביותר (של איסוף ושל מיון לפי נושאים ומאיירים) אך התוצאה כה גדושה עד כי בימים הראשונים לעיון בספר לא הצלחתי למצוא את ידי ורגליי בו דבר שגרם לי לקוצר רוח. אבל אט אט התחלתי למצוא בו אוצרות נשכחים וגם חדשים.

במסגרת האוצרות הישנים מצאתי את זרת זרת לשלום (עמוד 14), אור ותכלת על ראשי (עמוד 118. שאף הולחן, כמו שירים נוספים של ספורטה), ואת המעיל שלי נפוח (עמוד 139 ראו תמונה). האחרון היה חביב במיוחד במשפחתנו ובכל עת שבגדנו התבדרו ברוח אחד מבני המשפחה היה נזכר לדקלם את השיר והשאר היו מצטרפים בחדווה.

תגליות חדשות: אח קטן (2) (עמוד  ראו 24-5  ראו תמונה), תיאור שירי מדויק של פעוט בן כשבעה חודשים. או עוגות של חול, בארבע שורות נלכדת חווית ילדות, לפחות של פעם. גם השיר העדין העפיפון מצא חן בעיני. אין ספק לספורטה הייתה עין בוחנת לילדים (כמו גם לטבע).

הערה אחת לסיום. כדאי היה לציין ליד שירים או סיפורים שאינם מקוריים, למשל זהבה ושלושת הדובים או מיליון חתולים, כי מדובר בעיבודים. בפתיח הקצר לספר מוזכר באופן כללי כי בספר מופיעים עיבודים, אולם אין בכך די, במיוחד עבור ילדים שיקראו את הספר.
איור של נחום גוטמן לשיר של רפאל ספורטה. מופיע בארמון החול

 

איור של נחום גוטמן לשיר מן הבוקר עד הערב של רפאל ספורטה
 

 

 

3 תגובות:

  1. תודה על הפוסט. הגעתי אליו כי חיפשתי ספר בשם 'ארמונות החול', אבל הוא נשמע מקסים כל כך שבהחלט אחפש אותו.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה על תגובתך.
      "ארמונות בחול" של כריס בוג'אליאן?

      מחק
    2. לא. סופרת ישראלית בשם חדוה נוה שכתבה ספר 'ארמונות מחול' בשנת 2000 בהוצאת דני.
      הבת שלה בלוגרית באתר ישראבלוג, והגיבה לי על פוסט שכתבתי והזכירה את הספר הזה.

      מחק