יום שישי, 1 בפברואר 2013

להתכרבל בשמיכה


יום שישי בצהריים. בירושלים 8 מעלות וקר. אני יושבת עטופה בשמיכה (כִּרְבּוּלִית) וכותבת על שמיכות בספרי ילדים. מאז שהגשם חזר לפני יומיים, אני מחפשת אותן. חשבתי שאמצע שפע של אזכור של הורים שמכסים את ילדיהם, כמו בספר "המשפחה המאושרת" משנת 1955. 
The Happy Family (story by Nicole, pictures by Corinne Malvern, Simon and Schuster 1955)

 
או באיור של דוד פולונסקי (2005) המלווה את שירה של מרים ילן שטקליס, בן-שנתיים דני:


כמה נוגע ללב וכן אזכור השמיכה (בשורה הראשונה) בשיר בוא אבא של דפנה בן צבי מתוך ספרה שירים לעמליה (עם עובד, דצמבר 2012):



ויש גם שמיכות של לילה טוב של חיה שנהב המלוות באיור של דיוויד הול מתוך הספר "העורב והלימון" (עם עובד):
מצאתי את אסטון שאוסף אבנים נטושות בספר האבנים של אסטון מאת לוטה גפנבלד, מטפל בהן, וכמו האם באיור למעלה, משכיב אותן לישון ומכסה אותן:

ובספר Little Lost Kitten (חתלתול קטנטן אבוד, 1951), ילדונת מציקה לחתלתול שלה, היא מלבישה אותו, מסיעה אותו בעגלת הבובות שלה ואחר כך משכיבה אותו במיטת הבובות ומכסה אותו בשמיכה, כאילו היה עוד בובה מבובותיה. החתלתול המסכן מעדיף לברוח מן הבית, למרות השלג בחוץ, אבל הסוף טוב והלקח נלמד. מאויר בידי פיודור רוז'נקובסקי (Feodor Rojankovsky 1891-1970), מאייר יליד רוסיה, אשר היגר לארה"ב בשנת 1941 ואייר למעלה ממאה ספרים ואף זכה במדליית Caldecott.


שמיכה מוזכרת גם בספר מרק דלעת של הלן קופר (מחברת ומאיירת Helen Cooper ) שתורגם לעברית בשנת 2000. השמיכה הזאת היא תוצאה של עבודתם המשותפת של שלושה חברים שחיים ביחד, חתול, סנאי וברוז.





לפעמים כל כך חם שבכלל אפשר להסיר את השמיכה (זכרונות מערבבים, מתוך הספר וגם סיפור על מיטה שהתאהבה בכיסא, מאת רבקה מרים, איורים נעמי בריקמן, אבן חושן 2008); פסקה אחרונה שורה שנייה:



ולפעמים ההורים לא מאפשרים להמשיך ולהתכרבל בשמיכה, כך למשל באבא אל תשיר:


באיורים המלווים ספרי ילדים, לעומת זאת, מוצאים שמיכות רבות, וגם ילדים בתוך מיטות מבלי שהן תוזכרנה בסיפור עצמו. סיפורים על אודות חלומות למשל מתחילים במטה מתחת לשמיכה, גם אם אלו לא הוזכרו במפורש ע"י הסופר, למרות שילד יכול לחלום בכל מיני מקומות. סיפורים על פחד מהחושך, הגיוני שיתחילו במטה לבד, שכן אם הילד מסתובב לו בחוץ בחשיכה, הבעיה כבר מורכבת הרבה יותר מאשר פחד מחושך בתוך חדר מוגן . הסופר אינו מזכיר כלל את המיטה, לפעמים אפילו איננו אומר את המלה חלום, אבל החירות הפרשנית של המאייר לוקחת אותו לשם.
מתוך מנגינה כחולה עם תלתלים

The night before Christmas_Clement Moore, Illus_Kathy Wilburn  
 
כאשר לשמיכה יש מקום בולט בסיפור, אז לא תמיד מתכסים בה משום שהיא....שמיכת פלאים

או

שמיכה שילדי הכפר יושבים עליה ומקשיבים לסיפורים מפיה של סבתא שאוהבת לסרוג. שמיכה שהולכת ומצטמצמת כי סבתא משתמשת בצמר ממנה היא עשויה לסרוג דברים חמים לאנשי הכפר:






או

שתאומות רבות עליה





או

שמתחתה ישנה אורחת לא קרואה
זהבה ושלושת הדובים, איור של Scott Gustafson

או

שמתחתה ממתין בכלל זאב שבלע את סבתא
כיפה אדומה - מקור התמונה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה